هات تپ اسپلیت تی اصول ساخت اسپلیت تی IMG 3432

اصول ساخت اسپلیت تی

ساخت اسپلیت تی مانند هر محصول و فرآورده دیگر اصول و روش ها و محدودیت ها و الزامات خاص خود را دارد. اسپلیت تی یک قطعه عادی با کارکرد معمول نیست که بدون مطالعات و کارشناسی های لازم فرایند ساخت و نصب آن را به انجام برسانیم. این اتصال می بایست دو خط لوله را به هم متصل کند و فشار ناحیه از حانب هر دو را تحمل کند. از این رو می بایست ساخت اسپلیت تی به گونه ای باشد که بیشترین ضریب ایمنی را داشته باشد. شاخصه های ساخت باید به گونه ای باشد که نه تنها اتصال توان مقاومت در برابر فشار مجموعه را داشته باشد، بلکه دارای عمر مفید بالا باشد و عملکرد خود را برای سال ها یا تا زمانی که برای پیشبرد امور مجتمع مورد نیاز است حفظ کند.

بنابراین ساخت اسپلیت تی مستلزم پیاده سازی راهکارهای فنی و مهندسی ویژه است که فقط از تیم مهندسی ای برمی آیدکه آشنایی و تسلط کافی با استانداردهای خطوط لوله و الزامات آن داشته و در این زمینه دانش و تجربه کافی را نیز به همراه خود داشته باشند.

اسپلیت تی اسپلیت تی اصول ساخت اسپلیت تی 102 2791
اسپلیت تی

چنان که پیداست اسپلیت تی یک اتصال سه شاخه به منظور انشعاب گیری از خطوط لوله موجود است. انشعاب جدید می تواند هم سایز با خط لوله اصلی باشد و یا کوچک تر از آن باشد. بنابراین اتصال اسپلیت تی جزو قطعات پشتیبان در انشعاب گیری از خطوط لوله محسوب می شود. فرایند انشعاب گیری روی لوله بودن وجود اتصالی از این نوع ممکن نیست و نمی توان خط لوله انشعابی را مستقیماً روی لوله اصلی متصل کرد، علی الخصوص زمانی که سیال درون خط در جریان است. در واقع تکنولوژی و کارکرد فرایند و تجهیزات انشعاب گیری از خط لوله به گونه‌ای است که هرگز از طریق آن امکان انشعاب‌گیری از روش گرم به صورت مستقیم روی خط وجود ندارد، به عبارتی دیگر نصب دستگاه نصب و عملکرد تجهیزات انشعاب بدون واسطه اتصال روی لوله امکان‌پذیر نیست. بنابراین ابتدا به ساکن یک اتصال سه شاخه روی لوله نصب می‌شود و دستگاه انشعاب لوله از مجرا و به واسطه آن به لوله اصلی دسترسی پیدا می‌کند.

مهم ترین فرایند در ساخت اسپلیت تی، جوشکاری قطعات اتصال به هم از یک سو، و جوشکاری اسپلیت تی روی خط لوله از سوی دیگر است. مجری و سازنده اتصال اسپلیت تی باید این مراحل را با مراجعه به استانداردهای مرجع بین المللی به انجام برساند تا احتمال بروز خطا به کمترین میزان خود برسد. در واقع جوشکاری اتصال معیار استحکام و مقاومت آن در برابر فشار سیال و خط لوله خواهد بود. در صورتی که متریال ها و مواد اولیه و تجهیزات، و ماشین آلات مورد نیاز برای ساخت اسپلیت تی همگی به خوبی فراهم شده باشند و به نحو مناسبی ساخت اتصال را پوشش دهند، ولی در جوشکاری قطعات و اتصال ایرادی بروز پیدا کند، کل فرایند تخریب خواهد شد. از این رو باید در این خصوص توجه ویژه مبذول داشت و هیچ گونه اهمال، کم توجهی و بی دقتی را نپذیرفت.

بسته به اقتضای پروژه و مشخصات فنی لوله و سیال اتصال سه‌شاخه می‌تواند متفاوت باشد. اصلی‌ترین اتصالات مورد استفاده برای انجام عملیات انشعاب گیری از خطوط لوله و مخازن اسپلیت تی، سدل نیپل و ولدولت می‌باشند. از آن‌جا که ولدولت فقط برای انشعاب‌گیری گرم سایز کوچک استفاده می‌شود چندان رایج نیست. سدل نیپل نیز در مقایسه با ولدولت کاربرد بیشتری دارد، اما با این احوال اتصال اسپلیت تی رایج‌ترین و کاربردی‌ترین اتصال برای انجام انشعاب روی خط لوله محسوب می‌شود و اغلب عملیات‌های انشعاب گیری از طریق این اتصال سه شاخه و دو تکه انجام می‌شوند از سوی دیگر زمانی انشعاب از مخرن می بایست انجام گیرد دیگر اتصال اسپلیت تی کاربردی ندارد و می بایست از دیگر اتصالات برای انجام کار بهره برد.

اتصال اسپلیت تی یک اتصال سه شاخه دو تکه است که از دو طرف لوله روی آن نصب می‌شوند و همچون کمربند کل قطر خارجی لوله را پوشش می‌دهند. بخش پایینی اسپلیت تی نقظ حفاظتی و کمربند پوششی اتصال را بر عهده دارد اما بخش بالایی که عملیات انشعاب گیری از مجرای آن آن انجام می‌شود، علاوه بر کارکرد فوق، دارای یک سدل با ارتفاع‌های متفاوت است که ولو روی آن بسته می‌شود و تجهیزات انجام انشعاب پس از نصب روی لوله، عملیات انشعاب گرم و برش لوله را انجام می‌دهد. این بخش بالایی در واقع مشتمل بر سه تکه است که پیش از اتصال روی لوله به هم جوش داده می‌شوند:

  • پد نیپل اسپلیت تی: که همچون پد پایینی این اتصال بوده و کارکردی نظیر آن نیز دارد. یعنی چنان‌که اشاره شد نقش کمربند پوشش دهنده قطر خارجی لوله را بر عهده دارد.
  • سر سدل اسپلیت تی: که بسته به نوع کار، نیاز کارفرما و اقتضای کار می‌توان آن را ارتفاعات متفاوت طراحی و ساخت. این اتصال در واقع مجرای ورودی کاتر دستگاه انشعاب گیری و محیطی است که کاتر از خلل پیشروی در داخل آن به لوله رسیده، با آن درگیر می‌شود و عملیات برش را روی لوله به انجام می‌رساند. پس از اتمام عملیات انشعاب گیری از لوله و برش کامل لوله نیز کاتر دستگاه، از همین محل عقب‌نشینی کرده و از مجموعه خارج می‌شود.
  • فلنج اسپلیت تی: از محل اتصال اسپلیت تیبه انشعاب جدید یک فلنج قرار داده می‌شود که متناسب با سایز انشعاب و فشار کاری خط می‌باشد. فلنج‌ها باید دارای عملکرد کاملاً صحیح و بدون خوردگی و فرسودگی یا وجود ضربه روی فیس‌شان باشند. از آن‌جا که فلنج محل اتصال به لوله جدید می‌باشد باید تمام نکات فنی کار در خصوص آن ملاحظه شود چرا که کوچک‌ترین ایراد فنی روی آن مشکلاتی بزرگ نظیر نشتی سیال از محل اتصال و افت فشار و هدر رفت سیال را بهمراه خواهد داشت. بنابراین پیش از انتخاب فلنج روی سر نیپل باید نسبت به صحت آن اطمینان داشت.
  • این سه اتصال از طریق عملیات جوشکاری به هم متصل می‌شوند و با یکدیگر بخش بالایی یا پد رویی اسپلیت تی را می‌سارند. از آن‌جا که کارکرد و وظیفه اصلی اتصال مذکور به این بخش از اتصال مربوط می‌شود نسبت به جوشکاری این سه قطعه، یعنی پد سدل، نیپل و فلنج باید بسیار حساس عمل کرد. دستورالعمل ساخت و جوشکاری پیش از فرایند اجرایی باید تدوین شده باشد. همچنین پس از اتمام جوشکاری و آماده شدن اسپلیت تی باید از طریق تست‌های مطمئن نسبت به صحت و دقت فرایند جوشکاری قطعات اسپلیت تی اطمینان حاصل کرد.
اسپلیت تی حین نصب و جوشکاری روی خط لوله اسپلیت تی اصول ساخت اسپلیت تی split tee installing
اسپلیت تی

انتخاب تیم طراحی و مهندسی متبحر که قادر به تشخیص اقتضائات فنی خط لوله و سیال و طراحی یک اتصال سه شاخه مناسب با کار باشند از جمله الزامات کار انشعاب گیری محسوب می‌شود. استانداردهای بین‌المللی معتبر و نیز تجربه و دانش فنی مهندسین طراحی پشتوانه‌ای برای ساخت یک اسپلیت تی مطمئن خواهد بود.

علاوه بر این، انتخاب جوشکاران باتجربه و مسلط در زمینه جوشکاری خطوط لوله و سیالات از دیگر الزامات کار گرم انشعاب گیری محسوب می‌شود. چه بسا فرایند طراحی و تدوین دستورالعمل ساخت اسپلیت تی با دقت به انجام رسیده باشد، اما اهمال یا بی‌تجربگی در فرایند ساخت، اتصال را در مقابل فشار لوله و سیال پس از انجام عملیات انشعاب گیری دچار مشکل کند. از این‌رو توصیه می‌شود حتی‌الامکان در خصوص تمامی فرایندهای مربوط به این اتصال تمامی جوانب رعایت شده و در نهایت کاری در خور عملیات انشعاب خط لوله به مشتریان و کارفرمایان تحویل داده شود.

شرکت پیشگام صنعت ابزار به پشتوانه تجارب و دانش فنی خود در زمینه اجرای تمامی گام‌های فرایند انشعاب گیری، قادر است بهترین اتصالات اسپلیت تی و سدل نیپل را در اسرع وقت به مشتریان گرامی تحویل دهد. تجربه انجام بیش از ۴۰۰۰ عملیات موفقیت‌آمیز انشعاب گیری خط لوله از روش داغ که در تمامی موارد فرایند ساخت و نصب این اتصال یا سایر اتصالات بر عهده خودمان بوده است گواهی است بر حسن عملکرد ما در زمینه طراحی و ساخت این اتصالات تعیین کننده در خطوط لوله. از این‌رو آماده‌سازی اتصالات خطوط لوله نظیر اسپلیت تی و سدل نیپل از جمله خدمات ما محسوب می‌شود که مشتریان گرامی می‌توانند با تماس و سفارش محصول، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین اتصال را دریافت کنند.

اسپلیت تیساخت اسپلیت تی– نصب اسپلیت تی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .