اتصالات پیوسته اتصالات پیوسته اتصالات پیوسته و مزایای استفاده از آن ها در هات تپ hot tap waste water 700x510

اتصالات پیوسته و مزایای استفاده از آن ها در هات تپ

اتصالات پیوسته به تازگی در پروژه های عملیات هات تپ مورد استفاده قرار می گیرند. عملیات هات تپ با خطوط لوله و مخازن موجود در پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی در ارتباط است. علاوه بر این ها خطوط لوله ی نیروگاهی، آب و فاضلاب و گاز نیز می تواند از عملیات هات تپ بهره گیری کنند. این صنایع به منظور انشعاب گیری از خطوط لوله موجود در سایت کاری خود به عملیات هات تپ احتیاج پیدا می کنند. با استفاده از عملیات هات تپ می توانیم از خطوط لوله انشعاب تهیه کنیم. این روش انشعاب گیری را می توان جدیدترین روش انشعاب گیری در دنیا برشمرد.

در عملیات هات تپ اجزای اصلی و فرعی متعددی را به عنوان تجهیزات عملیاتی مورد استفاده قرار می دهیم. در این عملیات اتصالات، ولو (شیر صنعتی) و دستگاه هات تپ سه جزء اصلی و اساسی را تشکیل می دهند و بر روی خط لوله نصب می شوند. اجزای دیگری نیز به عنوان تجهیزات فرعی مورد استفاده قرار می گیرند که وظیفه ی آن ها راه اندازی و اعمال قدرت به دستگاه هات تپ خواهد بود. همچنین نیرو و اپراتورهای انسانی در حین اجرای عملیات، کنترل خط لوله و عملیات را در دست خواهند داشت.

اتصالات پیوسته اتصالات پیوسته اتصالات پیوسته و مزایای استفاده از آن ها در هات تپ hot tap operation
اتصالات پیوسته

شیوه ی کلی کار در عملیات هات تپ به این صورت است که خطوط لوله را بدون توقف در جریان سیال، برش می زنیم. این خطوط در حین برش خوردن تحت فشارند و سیال درون آن ها بلافاصله بعد از برش در دسترس خارجی قرار خواهد گرفت. به منظور جلوگیری از نشت و هدر رفت سیال از اتصالات خطوط لوله استفاده می کنیم. به منظور کنترل جریان سیال یک ولو یا شیر صنعتی را بر روی اتصال می بندیم. ماشین هات تپ را نیز به منظور برش زدن خط لوله بر روی ولو نصب می کنیم.

در صورت باز بودن شیر می توان اجزای برشی دستگاه هات تپ را به سمت لوله نزدیک کرد و پس از تماس یافتن این اجزا با دیواره ی لوله می توانیم آن را برش بزنیم. پس از برش زدن لوله، شیر را می بندیم تا راه نفوذ سیال را به محیط بیرونی لوله مسدود سازیم. سپس می توان لوله ی گذاری خط انشعابی را به طور دقیق انجام داده و ابتدای آن را به ولو وصل نمود. با باز کردن ولو سیال درون لوله ی انشعابی جریان می یابد و بهره برداری از این خط آغاز خواهد شد.

نصب اجزای عملیات هات تپ بر روی خط لوله

گفتیم که اجزای اصلی عملیات هات تپ اتصالات، ولو و ماشین هات تپ هستند. این اجزاء با استفاده از چهار فلنج بر روی خط لوله به یکدیگر متصل می شوند به طوری که یک فلنج در قسمت فوقانی اتصال جوش داده می شود و با فلنج زیرین ولو اتصال برقرار می کند. فلنج رویی ولو نیز با فلنج انتهایی دستگاه هات تپ اتصال برقرار می کند. فلنج ها اجزایی هستند که برای اتصال قطعات و لوله ها در خط لوله مورد استفاده قرار می گیرند. اتصال اجزای مختلف در خط لوله با استفاده از فلنج ها بسیار آسان بوده و با استفاده از پیچ و مهره های متعدد (بسته به کلاس فلنج) انجام می شود. این اجزا در صورت متصل کردن دو جزء به یکدیگر نیاز به آب بندی دارند. آب بندی کردن فلنج ها می تواند به مرور زمان با نقص مواجه شده و نشتی را در پی داشته باشد. بهتر است تا سعی شود که در یک سیستم تحت فشار و به خصوص در خروجی انشعابات از تعداد فلنج های کمتری استفاده کنیم تا فشار سیال پس از مدتی کارایی و آب بندی فلنج ها را تحت تأثیر منفی قرار ندهد.

اتصالات پیوسته

در عملیات هات تپ این امر به تازگی محقق شده و استفاده از اتصالات پیوسته موجب گردیده تا مقاومت بسیار بالایی در نقطه ی خروجی انشعاب وجود داشته باشد.

مزیت استفاده از اتصالات پیوسته حذف یک اتصال فلنجی و به طور کلی حذف دو فلنج است. در واقع می توان گفت هنگامی که از اتصالات پیوسته در عملیات هات تپ استفاده می کنیم به جای چهار فلنج تنها به دو فلنج نیاز خواهیم داشت.

در اتصالات پیوسته، اتصال و ولو به صورت پیوسته ساخته می شوند. سازه ی یک تکه ای که در ساخت آن هیچ گونه خلل و فرجی به محیط بیرونی وجود نخواهد داشت و انشعاب گیری در عملیات هات تپ را با اطمینان بیشتری به دنبال خواهد داشت.

اتصالات پیوسته در سایزهای گوناگون ساخته می شوند و برای نصب بر روی انواع خطوط لوله با سایزهای مختلف مناسب هستند. برای تعیین سایز اتصالات پیوسته نیاز داریم تا سایز لوله ی اصلی و انشعابی را مد نظر قرار دهیم. قسمت دربرگیرنده ی خط لوله که همان اتصال است با توجه به سایز لوله ی اصلی و قسمت شیر یا ولو آن با توجه به خط لوله ی انشعابی تعیین سایز می شوند.

 سطح اتصالات پیوسته نیز با استفاده از روش های پردازش، پرداخت می شود تا در دراز مدت و بدون هیچ گونه زنگ زدگی و یا خوردگی بر روی خط لوله باقی بمانند.

پروژه ی انشعاب گیری از خط لوله ی گاز در قرچک ورامین که به درخواست شرکت گاز استان تهران و توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار انجام شد، یکی از پروژه هایی بود که در آن از اتصالات پیوسته بر روی خط لوله ی گاز استفاده شد. سایز لوله ی اصلی در این عملیات  ۱۲ اینچ و شایز لوله ی انشعابی نیز ۱۲ این بود. بنابراین در این عملیات از اتصالات پیوسته ۱۲ اینچی استفاده شد.

اتصالات پیوسته خطوط لوله در ایران توسط شرکت مدرس در سایزها و مدل های گوناگون تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .